14 Jan 2012

Ikan Puyu

Assalamualaikum. .

Hari nie aku dapat 2 ekor ikan puyu daripada makcik hahaha. .  pelik kan nama makcik nie. . sebenarnya nama dia bukan makcik haha nama tu kitaorg yg bg sbb makcik tu gelak kelakar. . makcik tu baik auu makanan kat kedai dia sedap2x nk try meh la dtg ke Sabak Bernam. . :) eh jap lari tajuk plak kan. . ikan puyu nie byk kelebihan dia au. .  meh baca informasi at bwh nie. . eh jap informasi pasal ikan puyu nie aku copy from link nie. .


Ikan Puyu merupakan spesis ikan air tawar yang paling lasak, sawah atau tali air serta sungai kecil menjadi habitat utama spesis ini, bersisik dan bersirip keras memudahkan spesis ini bergerak diatas tanah yang berair, kerana pada ketika tertentu pada musim hujan kebanyakkanya berhijrah dan akan memanjat tebing sungai mencari lopak air yang lain. Ia paling layak digelarkan spesis yang suka hijrah. Spesis ini juga mampu bertahan tanpa air hingga beberapa jam. Spesis ini hidup secara berkumpulan, dan kerana itu spesis ini mudah terancam oleh aktiviti-aktiviti penangkapan ikan seperti jaring, pukat, jala, tuba, & pancingan yang keterlaluan.

Kepercayaan orang tua-tua dengan kelebihan ikan puyu ini adalah ia boleh menghalang gangguan makluk halus dan juga mematikan sihir.

Walaubagaimanapun, ikan Puyu tidak boleh dianggap sebagai pelindung mutlak kepada semua perkara ini kerana ia hanya asbab kepada ketentuan Allah. Hanya dengan izin Allah sahaja ikan itu mungkin benar boleh menjadi pendinding dan sesungguhnya ia adalah dari Allah jua. Jika Allah berkehendakkan seseorang itu jatuh sakit atau sihir tetap terkena kepadanya juga, biarlah dia membela beratus ribu ekor ikan puyu sekalipun, dia tidak mungkin dapat mengelak. Allah itu maha berkuasa dan maha mengetahui.

Sebaik-baik pendinding adalah ayat-ayat Allah, dan jika jiwa kita tenang, Allah pasti melindungi kita dari musibah ilmu hitam dan gangguan syaitan. Janganlah kita mensyirikkan Allah dengan melebihkan ikan Puyu dari memuji keagungan Allah yang mencipta ikan puyu itu.

lagi seekor da lompat dalam tab mandi 

puyu & piyi

nmpk x ikan tu. .  

ha tu la informasi yang aku tau ttng ikan puyu nie. .  kecik jer ikan tu kan. . hehehe . . k la bye :)

Komen
0 Komen

No comments:

© Maria Hasun | Design By MaiGraphikDesign