1 Jul 2014

Say Bye Bye to Stress

Assalamualaikum,

Alhamdulillah da masuk Ramadhan ke 3 hari nie & masih diberi peluang untuk hidup. Hidup nie tak akan sentiasa bahagia, sedih, marah, geram & mcm mcm perasaan lagi. Banda nie semua la yang corak hidup kita kan. Perasaan Stress nie mesti korang semua pena rasa kan? Termasuk la aku sampai kadang kadang give up nak hidup. Huhu jangan mcm tu kita masih ada Allah. Apa kata try tips tips kata bawah nie, mana la tau dapat Bantu U all kurangkan stress.  

1)  Blow a Baloon
Bila kita tangah dalam keadaan tertekan, nafas kita akan jadi pendek & buat kita susah nak bernafas dengan baik. Ini kerana, tekanan membuatkan badan kita kehilangan oksigen. Jalan terbaik, cuba lakukan aktiviti meniup belon. Amalan ini mampu membuatkan penafasan kita semakin teratur dan membuatkan oksigen keluar dan masuk dengan kuantiti yang besar. Oleh itu ia akan lebih menenangkan minda kita.



2) Dancing Around
Yup dengar lagu cara paling orang suka buat untuk hilangkan stress tapi cuba kali korang gerak kan  badan time dengar lagu. Tak perlu gerakan yang terlampau rumit dan susah. Setakat goyangkan badan mengikut beat sudah mencukupi. Cara ini akan membuatkan segala toksik stress keluar secara peluh dan sedikit sebanyak membakar kalori dalam badan dan selepas itu akan membuatkan badan lebih segar dan bersemangat. Yang nie aku selalu buat.



3) Cleaning Time
Daripada kamu menghabiskan masa dengan menangis dan murung lebih baik kamu adakan sesi cleaning time. Cara ini sangat berkesan. Lakukan selama sekurang-kurangnya 20 minit. Ia bukan sahaja membuatkan kamu bergerak dan mengeluarkan peluh malah efeknya selepas berkemas akan memberi kamu ketenangan. Mana tidaknya, siapa yang tidak suka dengan tempat yang bersih bukan? yang nie pun aku selalu buat.



4) Play Theraphy
Tidak perlu mengupload status-status yang kurang memberangsangkan dan membuat pergaduhan. Apa kata cuba luangkan sedikit waktu dengan bermain game-game kegemaran kamu. Tetapi harus di ingat game yang kamu pilih itu pastikan bukan game yang mengandungi keganasan atau menguji kesabaran kerana ia akan lebih membuatkan kamu tertekan.



5) The Magic of Hug!                    
Selain peluk teddy bear besar yang ada di katil, kamu juga boleh peluk bantal-bantal gebu kamu itu. Sambil peluk pejamkan mata dan gambarkan pemandangan yang indah dan menenangkan. Malah kamu juga boleh peluk adik beradik atau sahabat kamu saat kamu rasa tertekan.



p/s: masing masing ada cara tersendiri umtuk hilangkan stress, tips yang dalam entry nie semua tips dari Remaja. Selamat mencuba n keep smile :)
Komen
0 Komen

No comments:

© Maria Hasun | Design By MaiGraphikDesign